fbpx

פוסט: 10 טעויות שבעלי עסקים חדשים עושים בתחילת הדרך

אני עצמאית כבר משנת 2015 וראיתי ודיברתי מאז עם עשרות או מאות בעלי עסקים חדשים בתחילת הדרך.

שמתי לב שיש כמה טעויות נפוצות שאנשים לצערנו עושים בתחילת הדרך.

והנה אני פה לספר לכם עלייהם:

-טעות ראשונה: קפיצה מהירה למים באימפולסיביות.
יש הרבה אנשים שעושים את הטעות הזאת, יש להם רעיון לעסק שמתבשל לפעמים הרבה זמן. הם עובדים כשכירים ומחכים לרגע שבוא יוכלו לעזוב ולהתחיל לפתח את העסק.
ואז – יום אחד “חוטפים ג’ננה” או במילים יפות יותר מתפטרים באימפולסיביות ופותחים את העסק שלהם.
הטעות כאן נובעת מזה שלעיתים העזיבה של העבודה כשכיר נעשית בלי הכנה מוקדמת, אין להם רשת בטחון כלכלית, אין להם מושג מה בדיוק לעשות כדי להגשים את החלום, הם קופצים מהר מידי ומוקדם מידי למים ואז לפעמים טובעים.
הדבר החכם לעשות הוא לתכנן את המהלך הזה מספיק זמן מראש, להכין רשת בטחון כלכלית כמו חסכונות, או להתחיל לעבוד על העסק בהדרגה תוך כדי העבודה כשכירים ורק אחרי שהעסק מתחיל להרוויח לעזוב ולהתמסר אליו.

– השקעה במיתוג לפני שהעסק בכלל קם.
טעות נפוצה של מתחילים הוא קודם כל לבחור שם לעסק ואז לחפש מעצב, להכין לוגו, כרטיסי ביקור, ניירות מכתבים ואתר מושקע וכל זה לפני שיש לקוחות ולפני שמתחילים להרוויח כסף.
אני בדעה שכמעט כל עסק צריך קודם לבחון את השוק, לראות את התגובות להתגבש ולהתחיל לפעול ורק אז להשקיע במיתוג.
ברור שרוב העסקים חייבים אתר ולוגו אבל יש הבדל בין לבנות אתר לבין לשפוך לפעמים עשרות אלפי שקלים על מיתוג, אתר, כרטיסי ביקור וכו’ בלי שיודעים מראש שהעסק הולך בוודאות להכניס כסף.
הדבר החכם לעשות הוא להשקיע את המינימום במיתוג מכובד ומתאים אך לא לפשוט בשביל זה את הרגל.

– כניסה לתחום רק כי “יש בזה כסף”
אני מכירה יותר מידי אנשים שהתחילו ללמוד מקצוע מסויים, לעבוד בעבודה מסויימת או לפתוח עסק רק כי יש בזה כסף.
שלא תטעו, כסף זה דבר מעולה וטוב אבל הבעיה שמי שנכנס לתחום רק כי הוא ריווחי עלול לאבד עניין מהר מאד, לא להצליח להתמיד ולא להיות מוכן לקשיים שיבואו ולכן להתייאש.
כשמישהו מגיע לעסק מתוך תשוקה הוא יצליח להתמודד עם כל בעיה, להתמיד, לגדול ולהתפתח כי הוא קם בבוקר עם חשק ותחושת שליחות.
הדבר החכם הוא לפתוח עסק בתחום שיש בו הכנסות אבל הוא גם מרתק אתכם וגורם לכם להתרגשות.

– לקחת עוד ועוד קורסים ולהקשיב לעוד ועוד “מנטורים”
יש בעלי עסקים שרק פתחו את העסק ומיד הולכים לעשות קורס שיווק, קורס פייסבוק, קורס מכירות קורס עמידה בפני קהל וקורס צילום.
כל אחד מהקורסים לדעתי חשוב ונחוץ אבל לפעמים יש אנשים שרק פתחו את העסק, הוא בקושי רץ והם כבר עוברים בין קורס לקורס.
בעיני הבעייתיות כאן כפולה: הוצאה של כספים בתחילת הדרך כשלא בטוח שהם רלוונטים לעסק, בזבוז זמן יקר במקום לעסוק בעסק עצמו ובעיקר התפזרות. לפעמים, כשיש חוסר בטחון יש אנשים מעדיפים ללמוד עוד משהו ועוד משהו במקום להשקיע את מירב האנרגיה בעסק. ”
הדבר החכם לעשות הוא ללמוד במידה ולשים לב שהלמידה היא מתוך צורך של העסק ולא כדי לספק את חוסר הבטחון של ההתחלה.

– לא לאהוב לשווק
אם היה לי שקל על כל פעם ששמעתי מישהו שאומר “אני טוב במה שאני עושה אבל שונא לשווק”…
זו אחת הבעיות הבעייתיות ביותר בעיני במיוחד בעסק חדש, אנשים צריכים להבין שלהקים עסק אומר ללמוד לשווק. זה לא יעזור שתהיו הכי הכי טובים בשוק אם לא משווקים הלקוחות לא יגיעו לבד.
נכון לא לכולם זה בא טבעי אבל אבל החוכמה היא ללמוד את זה, או לקחת מישהו שיעזור עם השיווק. (בכוונה כתבתי יעזור כי יש דברים שקשה לתת למישהו מבחוץ לעשות ותמיד השיווק שמגיע מבעל העסק  יהיה מוצלח יותר)
בקיצור, שאתם פותחים עסק קחו בחשבון ששיווק יקח נתח לא מבוטל מהזמן והכוחות שלכם וזה חלק מלהיות בעלי עסק.

– לא לדעת לנהל זמן
ניהול זמן זאת אומנות נרכשת והרבה פעמים לוקח זמן ללמוד לנהל נכון את הזמן.
אני חושבת שאחד הדברים החשובים בתחילת העסק הוא לנסות לפחות ללמוד לנהל את הזמן, לא להזניח את הנושא הזה, להשקיע כמה שיותר בהקניית הרגלים ובלמידה של הנושא הזה.
תחשבו שאם במשך שנה אתם מצליחים לעבוד קצת יותר יעיל ומייצרים לכם רק עוד שעה אחת של עבודה ביום. אם אתם עובדים חמישה ימים בשבוע נוצרות לכם בחודש עוד 20 שעות עבודה ובשנה עוד 200 ימי עבודה! וזה רק אם אתם מתייעלים ומצליחים לעבוד שעה אחת יותר כל יום!
תחשבו מה אפשר לעשות בעוד 200 שעות עבודה בשנה! תחשבו כמה דברים אפשר ללמוד, כמה תכנים לעסק אפשר לייצר, כמה זה משמעותי ויכול לשדרג לכם את העסק!
לכן, אל תזלזלו בשעה אחת ביום, תנסו ללמוד להתייעל ולא לבזבז זמן על מה שלא נחוץ.

כתבתי פוסט ארוך ומפורט על התייעלות ועבודה מהבית מוזמנים להציץ כאן.

– לתמחר נמוך מידי
הרבה עסקים חדשים נופלים עם הטעות של לתמחר נמוך מידי, הבעייה שתמחור נמוך לפעמים גורם לאנשים לא לקחת את העסק ברצינות, מראה חוסר בטחון ומושך לקוחות בעייתיים ויוצר הפסדים.
אם אתם רוצים להכנס לשוק והחלטתם שהמחיר יהיה נמוך יותר הגבילו את המחיר לתקופה קצרה ומוגדרת. אם יש לכם אפשרות העדיפו לתת את המוצר במחיר הרגיל של השוק אבל להוסיף הטבה מיוחדת ללקוחות הראשונים.
למשל: צלם עם נסיון לוקח על סשן צילום נניח 400 ש”ח. בתור צלמים מתחילים אתם יכולים לתחמר נמוך אבל אתם יכולים לעשות מבצע הכרות לזמן מוגבל צילום ב-380 ש”ח ואלבום מתנה. כך תמשכו אלייכם לקוחות שמוכנים לשלם וישמחו לקבל מתנה. מה שטוב שלא לתת מחיר נמוך מידי הוא שאח”כ נמנעת האי נעימות של להעלות את המחיר.
השקיעו מחשבה בתמחור הראשוני שלכם והעלו מחירים בחכמה. זה בסדר גם לעשות מידי פעם סקר שוק ומעקב אחרי מתחרים.

– להתייאש מוקדם
לא חבל, הקמת עסק, עבדת קשה התחלת להביא לקוחות ואז הרבה אנשים אחרי תקופה קצרה פשוט לזרוק הכל ולהתייאש?
לפעמים מה שצריך זה קצת הכוונה, קצת ליטוש של העסק ובעיקר אורך רוח וסבלנות. אל תוותרו מוקדם מידי!
אם יש לעסק בעיה תזרימית אולי נכון לשלב אותו בהתחלה עם עוד משהו במשרה חלקית או מראש להתחיל את העסק עם רזרבות כלכליות בצד. אבל מה שבטוח חכו בסבלנות ואל תתייאשו מהר מידי.

– טעויות משפטיות וביוקרטיות שעולות ביוקר
יש עסקים רבים שבגלל בעיות משפטיות נסגרו או התייאשו, לדוגמה חוסר הכרות עם חוק הספאם, בעיות ברישוי וכו’
ויש גם הרבה עסקים שבגלל חוסר הכרות עם התנהלות מול הרשויות התייאשו וסגרו.
לפני שאתם פותחים עסק בררו את כל העניינים המשפטיים שקשורים לעסק כדי לא לפספס שום דבר.
התייעצו עם רו”ח שלכם בנוגע לכל ענייני הביטוח לאומי, מס הכנסה מע”מ וכו’ אם אין לכם רו”ח תוודאו אלף פעמים שלא פספסתם תשלומים ודוחו”ת כי זאת עלולה להיות בעיה רצינית ולא נעימה.

– גבייה
בכנות? אני יודעת שיש הרבה בעלי עסקים שלא מבצעים גבייה בזמן, שדוחים את זה בגלל חוסר נעימות ובגלל חוסר ארגון.
לי אישית זה נראה מוזר. אתם עובדים בשביל כסף בסופו של דבר, למה אתם מתביישים לגבות אותו? אם לא גנבתם ולא עשיתם משהו לא בסדר אין שום סיבה לא לגבות את הכסף.
למדו את עצמכם לגבות בעדינות ובאסרטיביות, עקבו אחרי בטבלת אקסל אחרי כל הסכומים שאמורים להגיע ועשו לעצמכם הרגל בכל סוף שבוע עבודה לבדוק מי חייב לכם כסף ולהרים לו טלפון.

עד כאן הטעויות הנפוצות שבעלי עסקים חדשים עושים.

לסיכום בקצרה –

  • אל תקפצו למים מהר מידי
  • אל תשקיעו בטירוף במיתוג לפני שהעסק נפתח
  • תכנסו לתחום כי יש לכם תשוקה אליו
  • תקשיבו לאנשים אבל תלמדו לסנן כמה ולמי
  • תלמדו לאהוב לשווק – אין ברירה
  • תלמדו לנהל את הזמן שלכם – זה חשוב
  • אל תתמחרו נמוך מידי
  • אל תתייאשו מוקדם מידי
  • המנעו מטעויות משפטיות
  • תגבו כסף בזמן